17. desember 2013

Dorthe skappel jaken er ferdig

Eg blei ferdig med Dorthe Skappel jakken for eit par måneder siden, men har heilt gløymt å legge ut bilder av resultatet... Jakken blei utrolig god, har allerede brukt den ein del.
Eg pleier som oftest å bruke jakken med eit belte eller eit satengbånd i livet.
 
Min oppskrift på jakken lyder sånn:
 
Bakstykket: legg opp 70 masker. 10 runder rillestrikk, 2r og 2 vr. Resten av bakstykket strikkes frem og tilbake. Fell av maskene når du er fornøyd med lengden. Totalt riller på bakstykket er 75 ( med den lengden eg har valgt).
 
Forstykket: legg opp 35 masker og strikk med samme fremgangsmåte som på bakstykket. Heilt til rille 48. Da skal du felle av ei maske på annenhver rille heile veien til du har nådd samme antall riller som på bakstykket (fellingen skal skje på samme side og lager avrundingen i halsen). Det tilsvarer felling av 13 masker. Du må strikke to forstykker.
 
Armer: legg opp 24 masker. Først strikker du 10 rader rillestrikk, 1r og 1vr. Du øker med to masker annenhver rille hele veien. Dei to maskene legges til på begynnelse og slutt av runden, for at det skal bli symetrisk. Totalt strikker du 60 riller + rillestrikken (med mine mål). Men det kan være lurt at du måler og ser hvor lang du ønsker armene.
 
Dette er ein oppskrift eg har "laget" sjølv med hjelp fra min mor, så alle mål er etter mitt eget ønske :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar